Acompanyar als infants en la lectura

JORNADES 16 i 17 de Juliol

La comprensió d’allò que llegim és la fi última de la lectura. És el que ens pot fer gaudir d’un llibre que ens interessi.

Realitzarem una revisió sobre diferents eines destinades a millorar la comprensió, tant escrita com oral. Inclourem exercicis per a treballar els diferents processos implicats en la comprensió, com són el vocabulari, la morfosintaxi, la capacitat deductiva o la visualització. Amb aquesta proposta formativa volem apropar als professionals (de l’educació, la psicologia, la logopèdia, …) i en general a qualsevol persona interessada, l’evidència científica que valida les propostes de treball que fem des del projecte, així com les bases subjacents que permetran treballar amb els infants aquesta complexa habilitat prèvia a l’adquisició i per consolidar la fluïdesa i la comprensió lectores.

DIA 16/07/2019

Començarem la jornada pensant en algunes creences que mantenim i que hauríem de revisar. Després d’aquesta entrada tractarem en profunditat aspectes relacionats amb el llenguatge oral i la comprensió lectora.

10:00- 12:00 Falsos mites en educació.

«Existeix un període evolutiu en el qual s’han d’adquirir les diferents habilitats cognitives. Si no s’adquireixen en aquest període, no es podran adquirir.»

És una creença que no sol aparèixer explícita, però que sol estar en la base d’algunes propostes educatives sobre les quals reflexionarem. Repassarem aquesta i altres creences del món educatiu que, malgrat estar àmpliament esteses, no compten amb suficient suport empíric o, directament, s’ha demostrat que són falses.

Xerrada inaugural a càrrec del Dr. López Olóriz

12:00- 14:00 El llenguatge oral i la seva relació amb la lectura.

El llenguatge oral està estructurat en diferents components i el seu desenvolupament correcte  facilita l’aprenentatge de la lectura. Sembla que la competència en llenguatge oral impacta directament en l’habilitat lectora. Aproparem als assistents a la definició d’aquests components i la seva directa relació amb el desenvolupament de la fluïdesa i la comprensió. S’analitzarà quines són les conseqüències que els trastorns del llenguatge provoquen en l’aprenentatge i l’automatització de la lectura.


Xerrada a càrrec del Dr. Andreu Barrachina

16:00 – 19:00 Comprensió: Bases teòriques. Entrenant la comprensió lectora.

La comprensió d’allò que llegim és la fi última de la lectura. És el que ens pot fer gaudir d’un llibre que ens interessi.

Realitzarem una revisió sobre diferents eines destinades a millorar la comprensió, tant escrita com oral. Inclourem exercicis per a treballar els diferents processos implicats en la comprensió, com són el vocabulari, la morfosintaxi, la capacitat deductiva o la visualització.

Taller a càrrec del Dr. López Olóriz

DIA 17/07/2019

En aquesta segona jornada aprofundirem en la part més mecànica de la lectura, parlarem de la sistematització de la construcció del principi alfabètic i l’adquisició de la fluïdesa lectora.

Tancarem aquesta activitat amb una reflexió de la necessitat de basar l’acompanyament de l’adquisició de la lectura amb propostes basades en evidència científica.

10:00-12:00 Els primers passos a la lectura: objectiu automatitzar.

Diferents investigacions ens indiquen que el domini de la transformació del signe gràfic al signe fonològic (Binding) és la clau d’accés al contingut llegit.

En aquesta sessió revisarem el concepte de principi alfabètic i ens interrogarem sobre què és el domini d’aquest «Binding» i com facilitar la seva adquisició. Mostrarem evidència de la necessitat d’un suport específic al desenvolupament d’aquesta dimensió per gaudir de la lectura

Xerrada a càrrec de la Dra. Pérez Zapata.

12:00-14:00 Com podem treballar aquesta adquisició i consolidació de la lectura?

En aquesta sessió revisarem algunes de les activitats que proposem per a treballar i acompanyar en l’adquisició del principi alfabètic i en la consolidació de la fluïdesa lectora.

En un format taller en el qual ens preguntarem per la sistematització dels diferents components a treballar i les tasques que s’han mostrat més eficaces per a construir aquesta habilitat lectora.

Taller a càrrec del psicòleg Esteve Ferrer

16:00-18:00 Què vol dir treballar  en base a la evidència científica?

En la sessió de tancament ens interrogarem pels organismes encarregats de la revisió i certificació de l’evidència científica, principalment en el What Works Clearinghouse que s’ha especialitzat en els temes relacionats amb l’educació als EUA.

Això ens portarà a interrogar-nos sobre el significat d’aquesta evidència científica i les seves implicacions en les pràctiques educatives i en el professorat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

INFORMACIÓ BÀSICA

Lloc: Palau de les Heures, Campus Mundet , Barcelona.

Preu : 150,00 €

Data: 16 i 17 de juliol de 2019

INSCRIPCIÓ

Ponents

Alguns membres de l’equip UBinding, acompanyats del Dr. Llorenç Andreu, us presentarem propostes d’explicació i abordatge terapèutic de diferents dimensions del procés lector.

Dr. Llorenç Andreu

Investigador Principal Grup GRECIL

Professor agregat i director del Màster Universitari en Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge de la Universitat Oberta de Catalunya.

Mestre d’Educació Primària i llicenciat en Psicopedagogia per la Universitat Jaume I. Doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge per la Universitat de Barcelona.

Dr. Jorge López

Responsable d’Investigació UBinding

Llicenciat en Psicologia per la Universitat de Salamanca.

Màster en Neurociències per la Universitat de Barcelona. Doctor en Biomedicina per la UB. Postgrau detecció i intervenció en les dificultats d’aprenentatge: Introducció al projecte binding.(UB) Clínic al Projecte Binding des del 2014.

Dra. Laura Pérez

Responsable docència UBinding

Llicenciada en Psicologia per la Universitat de Barcelona.

Doctora en Biomedicina i Màster en Neurociències per la Universitat de Barcelona. Màster en innovació i transferència tecnològica en l’Escola de l’Organització Industrial (EOI). Consultora en el grau de psicologia en la UOC des de 2015. Clínica al Projecte Binding des del 2014.

Sr. Marc Esteve

Psicòleg UBinding

Graduat en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Psicòleg general sanitari.

Màster en pràctica sanitària per l’Associació Espanyola de Psicologia Clínica Cognitiu-Conductual. Postgrau en detecció i tractament de les dificultats d’aprenentatge: Introducció al Projecte Binding (UB). Màster de Psicopatologia Infantil i Juvenil: Tècniques i Estratègies de Intervenció per la UOC (en curs). Clínic al Projecte Binding des del 2016.

Inscriu-te! Estarem encantats de compartir les nostres experiències.

INSCRIPCIÓ