Estiu amb infants: quines opcions tenim?
Sol, platja, gelats, vacances…
L’estiu és sinònim de desconnexió a totes les edats, i encara ho hauria de ser amb més raó quan tenim nens a casa.
Des de les escoles se’ns demana que seguim estimulant la canalla durant aquest període de temps, però no sempre és fàcil trobar la manera més adequada per fer-ho.
És per això que us donem algunes idees refrescants que esperem que us ajudin a gaudir plegats d’aquest període tan especial mentre seguiu aprenent i creixent.
1. Millorar el llenguatge parlant en família. Una de les àrees cognitives més oblidades a partir de l’educació primària és el llenguatge oral. Es dóna per fet que un nen d’aquesta edat té les habilitats suficients per poder raonar i comprendre qualsevol tipus d’ímput verbal. Paradòjicament, una de les qüestions que més preocupen als pares són les dificultats en la comprensió (sobretot a l’hora de llegir), que van molt relacionades amb la immaduresa en els fonaments del llenguatge.
Tenim molts recursos al nostre abast per estimular el llenguatge, i no parlem només dels quadernets de vacances. Compartir passejades, parlar amb els nens sobre les mil i una coses que hagin fet durant el dia, pensar idees esbojarrades, anar a la biblioteca a fullejar contes i il·lustracions… No necessitem grans recursos per estimular el llenguatge dels nostres fills, simplement es tracta d’estar amb ells, donar-los-hi l’oportunitat i l’espai per comunicar-se amb nosaltres i oferir-los la nostra escolta.
2. Cooperar i negociar: joc compartit. Sovint, durant l’estiu els nens troben l’oportunitat de jugar amb iguals fora de l’entorn purament acadèmic, ja sigui en els casals o passant estones amb veïns, cosins i germans.
Cal fomentar aquestes estones d’oci compartit amb altres nens, ja que això enriquirà les seves habilitats socials, de cooperació, negociació i gestió emocional. És convenient deixar que els nens pactin entre ells i arribin a acords. Encara que nosaltres acabaríem més ràpid amb les situacions de conflicte, si els deixem organitzar-se estaran posant en pràctica un gran ventall d’habilitats verbals, emocionals i de flexibilitat cognitiva.
Però els pares també tenim un paper fonamental! En acabar la jornada, és molt interessant escoltar els nens per reforçar-los i ajudar-los a gestionar petits conflictes que hagin quedat sense resoldre.
3. Jugar, jugar i jugar! Jugar sol, amb amics o en família. Jugar és inherent a la naturalesa dels infants, i és convenient recordar-ho en els llargs dies d’estiu. No necessitem una gran inversió per tenir els jocs més sofisticats: els jocs de tradicionals són sovint molt econòmics i compleixen la missió d’estimular els infants.
Així doncs, no ho dubteu! Espolseu la vella baralla de cartes i el tauler del parxís; reforçareu la tolerància a la frustració i passareu una bona estona.
4. Avorrir-se és sa. Als pares no ens agrada que els nens s’avorreixin, i acostumem a buscar recursos, activitats i sortides per tenir la canalla ocupada. Excursions, pel·lícules, jocs, contes, trobades amb altres nens… tenim un ventall de recursos amplis per mantenir-los entretinguts i estimulats, i de totes aquestes experiències els nens es poden enriquir.
Ara bé, l’avorriment també forma part de la vida, és sa i natural experimentar-lo i ens pot proporcionar molts beneficis. Sí, sí, com ho esteu llegint! El nen avorrit passarà una estona inquiet i potser, fins i tot, queixós. Aguanteu l’angoixa que això us pugui suposar, perquè només dura una estona: aviat ens sorprendrà amb alguna activitat creativa que haurà hagut d’inventar per passar el mal tràngol de no tenir res a fer. Potser us fa una manualitat, o es posa a cantar, o s’inventa un joc de taula que després podreu fer servir conjuntament. Com resoldrà l’avorriment és un misteri, però tingueu ben clar que ens sorprendrà i que sortirà dels seus esquemes.
I és que l’avorriment és el principal combustible de la creativitat!
5. Buscar estonetes per treballar. Fins ara hem parlat molt de compartir el temps amb els infants en el context del joc, i no és per casualitat. Els nens aprenen jugant. Podeu pensar que aquesta idea contrasta amb les exigències escolars, que ens demanen uns mínims per seguir avançant en els cursos. I és cert, les rutines i obligacions ens ajuden a madurar i a augmentar en responsabilitats, i és un entrenament pel futur.
Com podem combinar joc i responsabilitats, diversió i millora acadèmica? Pot semblar complicat, però no és impossible, es tracta de fer atractiu l’aprenentatge.
Per posar un exemple, a molta gent li pot fer mandra matinar per anar al gimnàs, però la sensació de plenitud un cop tornes de fer esport compensa, de llarg, l’esforç realitzat. Així doncs, com a pares tenim la possibilitat de recordar que, després de fer un esforç, vindrà una gratificació.
També podem aprofitar recursos que combinin l’aprenentatge de tasques instrumentals en l’entorn del joc. Recordeu que durant tot l’estiu, podeu practicar amb la nostra intervenció i començar el curs més preparats.
L’estiu és llarg i tenim temps per tot: aprofitem-lo per créixer!
6. Ningú és perfecte. Tinguem-ho clar, tots cometem errors. En moltes ocasions no trobarem el temps per poder actuar de la millor manera possible, o donarem una resposta fora de to davant la insistència dels nostres fills. És natural! En el moment de ser pares no rebem un manual d’instruccions. Tots estem en constant aprenentatge, i l’aprenentatge inclou l’error. No val la pena que ens torturem per haver-nos equivocat, si d’aquí en traiem una nova experiència i una petita lliçó.
Si heu arribat fins aquí és perquè teniu l’interès d’ajudar als vostres fills a tirar endavant. Ho esteu fent de primera!
Equip UBinding